Elérhetőség

Közép és Kelet-Európai
Közigazgatástudományi Egyesület
Egyesületi vezetősége

Dr. Hulkó Gábor

Dr. Király Péter Bálint

Dr. Kálmán János

Székhely

9025 Győr, Radnóti Miklós utca 41.

Telefonszám

dr. Pokorádi Márta

+36 20/3122552

E-mail cím

gabor.hulko@email.cz

lapsanszky.andras@ga.sze.hu

Bankszámlaszám

10918001-00000114-69200003

Kutatócsoportok

 

Helyi Adók és Költségvetési Politikák Kutatócsoport

Az elmúlt évek társadalmi kihívásai jelentős terhet róttak az önkormányzatok működésére régiónkban. Ezen belül megmutatkozni látszik, hogy az önkormányzatok továbbra is jelentős szerepet töltenek be a krízishelyzetek kezelésében és működésük, közösséget összetartó erejük nélkülözhetetlen az állami feladatok és a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásában. Működésük kereteit egyrészt a szabályozási környezet adja meg, amely jellemzően nagyfokú önállóságot biztosít a térség önkormányzatai számára, ugyanakkor szükséges, hogy e szabályozási önállósághoz nagyfokú pénzügyi, költségvetési autonómia társuljon. Ellenkező esetben félő, hogy az önkormányzatok tényleges autonómiája elvész, vagy nagyon alacsony szintre csökken. Az önkormányzati autonómia jelentős fundamentuma ezek költségvetési önállósága, mind a bevételi, mind a kiadási oldalon. A kutatócsoport vizsgálata e pénzügyi önállóságra terjedne ki, mindenekelőtt a helyi bevételek, helyi adók, hitelfelvételi szabályok, kiadások tervezése, pénzügyi ellenőrzések és a központi költségvetésektől való függőségük keretein belül. A kutatócsoport célja a régióban tevékenykedő akadémiai szakemberek összekapcsolása, és a közös, társszerzős kutatások, publikációk lehetőségeinek elősegítése.

 

Digitális Szolgáltatások Uniós Szabályozásának Harmonizációs Kérdéseit Vizsgáló Kutatócsoport

A médiaplatformok állami szabályozásának kérdése állandóan növekvő jelentőséggel bír, mivel egyre több ember használja e platformokat mint információforrást, valamint mint a politikai és társadalmi viták fórumát. Az egyik ilyen szabályozási keretet az EU DSA/DMA csomagja jelenti, amely jelentős szabályozási változásokat vezet be e területen. A médiaplatformok állami szabályozása mögött sokféle motiváció áll. Egyesek úgy tekintenek erre a szabályozásra, mint annak biztosítására, hogy az ezeken a platformokon megosztott információk pontosak és megbízhatóak legyenek. Mások a gyűlöletbeszéd terjedésének megfékezését, illetve a társadalomnak ártó hamis vagy félrevezető információk terjedésének megakadályozását látják benne. A médiaplatformok állami szabályozása mögött álló különböző motivációk ellenére számos kritika is megfogalmazódik az ilyen típusú szabályozással kapcsolatban. Felmerülnek olyan álláspontok is, melyek szerint a médiaplatformok állami szabályozása visszatartó hatással lehet a szólásszabadságra, illetve polarizálja a véleményeket és társadalmat. Mások azzal érvelnek, hogy a kormányok állami szabályozással elhallgattathatják az ellenzéki hangokat, és a demokrácia szempontjából káros módon ellenőrizhetik az információáramlást. Összességében a médiaplatformok állami szabályozása összetett problémakör, amely alapvető kérdéseket vet fel az államnak/kormányzatnak az információáramlás szabályozásában betöltött szerepéről, valamint arról, hogy ez a szabályozás milyen mértékben szükséges a nyilvánosság védelme érdekében. Az, hogy a médiaplatformok állami szabályozása végső soron hasznos vagy káros-e, a végrehajtás konkrét módjaitól és motivációitól függ. A kutatócsoport elsődleges feladata a DSA/DMA-csomag tagállami végrehajtása gyakorlati kihívásainak elemzése, valamint az alkalmazás kockázatainak és kihívásainak vizsgálata. A kutatócsoport célja, hogy összehozza a régió tudományos szakértőit, és elősegítse a közös, társszerzőként végzett kutatások és publikációk lehetőségeit.